Interview over zelfhypnose met Santé

Categories: Berichten,Interview

Beste bezoeker,

Hierbij een interview die ik onlangs had met het tijdschrift Santé.

Bootcamp voor je onderbewustzijn

Worden jouw doelen –gelukkig zijn, afvallen – steeds gedwarsboomd door een zeurderig stemmetje in je hoofd? Misschien is zelfhypnose dan wel geschikt voor jou.

Tekst Esma Linnemann

Sluit je ogen, en stel je eens voor hoe jouw leven eruit zou zien als je die overtollige kilo’s voor altijd kwijt was. Of als je niet meer zou piekeren. Hoe zou je je voelen, en hoe zou je je gedragen? En stel je nu eens voor dat je dit ideaal door zelfhypnose dit kunt bereiken. Je mag je ogen weer openen, en je geest weer aanzetten. Want kan zelfhypnose werkelijk helpen tegen overgewicht en stress?

Je valt in een diepe slaap..

Hypnose roept nogal eens de associatie op van tulband dragende goochelaar die mensen op hun podium laat geloven dat ze kunnen vliegen. Of de obscure therapeut, die zwaait met een pendule en met een mysterieuze stem zegt dat je dieper en dieper in slaap valt.’

In werkelijkheid wordt hypnose een stuk minder zweverig dan velen denken. Ten eerste: we zijn allemaal wel eens in hypnose- of een trance: als je naar de televisie kijkt of onder de douche staat, als je zit te dagdromen. Deze meditatieve trance- waarbij je niet bewust nadenkt- wordt steeds vaker ingezet om gezondheidsproblemen te verhelpen. Artsen en therapeuten werken met hypnose om pijn, stress en allergieën tegen te gaan. En nu wint hypnose ook terrein in dieetland. Een overzichtsstudie van Harvard Medical School toont aan dat mensen die hypnose toevoegen aan hun dieetplan, niet alleen meer afvallen, maar ook langer slank blijven. De Amerikaanse Mayo Clinic komt tot vergelijkbare conclusies, maar stelt wel dat er nog veel onderzocht moet worden om de slankmakende werking van hypnose wetenschappelijk te bewijzen.
 
Wat is hypnose eigenlijk? En wat is het verschil met zelfhypnose? ‘Hypnose is een verhoogde staat van bewustzijn, waarbij het selectieve denken wordt geactiveerd’, legt hypnotiseur Rinke Jacobs uit. ‘Je kunt hypnose een beetje vergelijken met naar een film kijken: je bent sterk geconcentreerd op het beeld, je sluit de buitenwereld af, en in die concentratie wordt je heel beïnvloedbaar. Zo blij of bang je kunt worden van filmmuziek,  zo vatbaar ben je in hypnose ook voor suggesties. Bij zelfhypnose kun je zo je eigen onderbewustzijn beïnvloeden.’

Rinke Jacobs is een grote naam in hypnoseland: hij geeft shows, verschijnt met enige regelmaat op tv en heeft een eigen hypnosepraktijk in Amsterdam. Jacobs is 30 kilo afgevallen door hypnose. ‘Ik woog 115 kilo. Toen ik me ging verdiepen in hypnose, werd voor mij pas duidelijk wat nu eigenlijk mijn probleem was. Ik was de hele tijd bezig met dieten en met sporten. Maar in mijn onderbewustzijn had ik een overtuiging dat het niet ging lukken, dat ik dik zou blijven.’ Volgens Jacobs hebben veel mensen dit soort onbewuste overtuigingen waarmee ze hun eigen doelen saboteren. ‘Het is net zoals een feestje waar je geen zin in hebt. Je zult merken dat je bewust zoekt naar vervelende dingen om dat gevoel te bevestigen. Het resultaat: het feestje wordt ook echt niet leuk.’ Volgens Jacobs zitten we onszelf voortdurend dwars met negatieve overtuigingen in dat onderbewustzijn. Dan kun je wel gaan sporten, of heel lang praten over je problemen, maar zolang dat onderbewustzijn gewoon door kan gaan met negatief prikkelen, verandert er niets. Door hypnose kun je die overtuigingen vervangen door positieve gedachten, stelt Jacobs. Dat kan met behulp van een hypnotiseur, maar je kunt ook vandaag nog zelf aan de slag. Maar hoe werkt zelfhypnose?

Conditioneer dat brein

Grondlegger van de zelfhypnose is de Franse psycholoog Émile Coué, die ook het placebo-effect ontdekte. Coué bedacht de methode van ‘optimische autosuggestie’, waarbij je jezelf conditioneert om positieve gedachten aan te maken. Dat kan al met een simpele truc: voortdurend tegen jezelf in de spiegel zeggen: ‘Elke dag, op elke manier, word ik beter en beter.’ Hoe vaker je dit mantra herhaalt, hoe meer je gaat denken dat het ook echt zo is, en hoe vaker je er naar gaat handelen. Zelfhypnose is dus eigenlijk jezelf conditioneren om positief te denken.

Edwin Selij, directeur van het Hypnose Instituut Nederland, legt uit: ‘Het is eigenlijk niets anders dan het vervelende stemmetje in je hoofd uitschakelen, ik noem dat het kritische denken. Door zelfhypnose krijg je toegang tot je onderbewuste, en kun je jezelf zo herprogrammeren, zodat je jezelf niet langer in de weg zit, en makkelijker doelen kan bereiken.’

 Zelf aan de slag

Belangrijk voor het slagen van zelfhypnose, is dat je jezelf eerst een heel duidelijk ideaal voor ogen stelt. Rinke Jacobs: ‘Dat gaat in vijf stappen. In de eerste stap vraag ik mijn cliënten om hun doel te formuleren. Dan vraag ik ze wat de positieve effecten van dat doel zouden zijn. Vervolgens wil ik ze laten visualiseren: hoe ziet je leven eruit als het doel hebt bereikt? In de vierde stap vraag ik om een gedetailleerd beeld: wat ruik je, wat zie je, hoe voel je je, en hoe reageren andere mensen op je als je dat doel hebt bereikt? Ten slotte vraag ik mensen op te sommen hoe ze zich anders zouden gedragen, wat ze anders kunnen doen om dat doel te bereiken.’ Die visualisatie van dat ideaalbeeld is heel belangrijk, want je onderbewustzijn maakt geen onderscheid tussen werkelijkheid en fictie. In andere woorden: als jij jezelf helemaal kunt indenken dat je bent gestopt met roken, met snoepen of piekeren, dan bén je ook gestopt, dan is dat de waarheid.

 Een tweede belangrijke stap bij zelfhypnose is leren hoe je in een staat van geconcentreerde trance kan komen. Op de site van Rinke Jacobs staat een do-it-yourself  hypnose script; een tekst die je zelf kunt inspreken, en die je op een rustige plek kunt beluisteren. Als je om de dag naar je eigen ingesproken boodschap luistert, leer je hoe je kunt ontspannen, om vanuit die staat dat positieve ideaalbeeld te visualiseren.

Volgens Jacobs kan bijna iedereen zichzelf hypnotiseren, het is een kwestie van oefenen, voordat je in zo’n geconcentreerde staat raakt. Ook Selij denkt dat je jezelf kunt hypnotiseren. ‘Je moet heel veel oefenen om toegang te krijgen tot je onderbewuste. Daarbij helpen hypnose-mp3-’s  en visualisaties. Hoe sterker het beeld wordt van hoe je zou kunnen zijn, des te meer gaat je onderbewustzijn het geloven.’

Daarmee sluit zelfhypnose aan op andere psychologische stromingen zoals neuro linguïstisch programmeren (NLP). Probleem van zelfhypnose is dat bewijs vaak schaars is, deels omdat er geen grootschalig onderzoek naar wordt gedaan. Veel artsen en onderzoekers zijn nog altijd sceptisch over de effecten van zelfhypnose. In Oprah Magazine  stelt Jean Fain, psychotherapeut en verbonden aan Harvard Medical School: ‘Tenzij je het zelf hebt meegemaakt, of iemand kent die door zelfhypnose is genezen, is het voor veel mensen moeilijk te geloven dat deze techniek echt kan werken.’ Seeing is believing, stelt Fain. Zij raadt iedereen dan ook aan om het gewoon eens een keer te proberen.

In trance in vijf stappen

Wil jij je onderbewustzijn ook eens kneden? Volg dan deze zes stappen. Bron: Livestrong Foundation

1.   Zoek een plek en een tijdstip waarop je je dertig minuten kunt afsluiten van de buitenwereld.

2.   Beschrijf voor jezelf een zo duidelijk mogelijk doel en lees je dat hardop voor.

3.   Visualiseer je ideaalbeeld zo sterk mogelijk

4.   Sluit nu je ogen, en concentreer je voor drie minuten op je ademhaling. Als je een tinteling van je schedel naar je tenen voelt, ben je ontspannen genoeg.

5.   Visualiseer nu je ideale zelf in deze trance-staat. Hoe voel je je, wat ervaar je als je helemaal gelukkig, gezond of slank bent?

6.   Kom nu weer langzaam terug in je normale staat. Het zal nu makkelijker moeten zijn om je idealen in de praktijk na te streven.

Meer weten?

Wil je uitgebreid aan de slag met zelfhypnose, dan komen deze websites en apps goed van pas:

-www.rinkejacobs.nl : op deze site kun je gratis een script downloaden, en mp3-bestanden kopen om zelfhypnose aan te leren.

– I can be free: deze app is ontwikkeld door Human Progress: geeft concrete en handzame tips voor zelfhypnose.

Share Button
Author: Rinke Jacobs

Rinke Jacobs is de expert op het gebied van hypnose, zelfhypnose en hypnotherapie!

Geef een reactie