Handboek Hypnotherapie – Jos Olgers

Categories: Hypnose podcast

Beste bezoeker,

Graag geef ik mijn mening over het boek ‘Handboek Hypnotherapie’ geschreven door Jos Olgers. Ik ben enthousiast en het is een aanrader voor de professionele hypnotiseur die zijn cliënten succesvol wilt helpen. Jos Olgers heeft vele hypnotherapeuten opgeleid en bevat veel kennis en ervaring. Als je op zoek bent naar een boek die je behandelingen kan versterken of je wilt meer weten over hoe je het beste een intakegesprek kunt voeren? Dan bevat dit boek vele tips en praktische voorbeelden. Mocht je vragen hebben over de inhoud van het boek of je eigen mening willen geven, laat dan gerust een reactie achter!

Gr.

Rinke Jacobs

Share Button
Author: Rinke Jacobs

Rinke Jacobs is de expert op het gebied van hypnose, zelfhypnose en hypnotherapie!

2 Responses to "Handboek Hypnotherapie – Jos Olgers"

  1. Jill Posted on 9 september 2016 at 18:19

    Ik heb het boek gelezen. Veel van geleerd. Snap het ankeren nog steeds niet. Waarom zou iets geankerd zijn als ik iemand bij iets positiefs aanraak

    • Rinke Jacobs Posted on 11 september 2016 at 09:28

      Dag Jill,

      Dank voor je reactie op mijn website en fijn om te vernemen dat ook jij veel hebt geleerd van dit boek. Je begrijpt alleen het ankeren nog niet. Ankeren is een soort van conditioneren. Vergelijk het met een techniek die vaak wordt uitgeoefend. Sommige mensen willen namelijk minder vloeken en plaatsen een elastiekje om hun pols. Wanneer men vloekt, wordt het elastiekje aangespannen en losgelaten op de pols. Het eindresultaat is een pijnprikkel. Een pijnprikkel die verbonden is aan het vloeken. Gezien de associatie van pijn aan het vloeken wordt verbonden, kan het vloeken afnemen.

      Ankeren is dus o.a. verbonden aan wensen, motivatie en associaties. Niet altijd werkt het ankeren en niet altijd hoeft een anker positief te zijn. Er zijn namelijk ook mensen die bepaalde aanrakingen als erg onprettig ervaren.
      Door te begrijpen waarom ankeren niet altijd werkt, heb je een voorsprong op anderen. Wanneer men weinig tot geen motivatie heeft om een anker te gebruiken, zal er weinig tot niets gebeuren. Ondanks ankeren een geweldige techniek kan zijn, heeft een techniek ook zijn beperkingen. Die dienen we te begrijpen.

      Sta een stil bij een tuinschoffel. Deze werkt uitstekend in een zachte tuin waar veel onkruid aanwezig is. Wanneer je deze zelfde tuinschoffel in een tuin vol met stenen gebruikt, wordt de tuinschoffel waardeloos. Zo werkt dit ook bij ankeren. Een anker is dus niet altijd een 100% garantie.

      Anker oefening in 5 stappen:

      1. Bepaal hoe jij je wilt voelen. Bijvoorbeeld zelfverzekerd.
      2. Herinner je een moment dat jij je zelfverzekerd voelde.
      3. Bepaal wat je anker gaat zijn. Bijvoorbeeld het samendrukken van je rechter duim en wijsvinger.
      4. Sta stil bij wat je in deze herinnering zag, hoorde en voelde. Laat het gevoel van zelfverzekerdheid in jezelf groeien. Zodra je dit voelt, druk dan je rechter duim en wijsvinger tegen elkaar aan. Zodra het gevoel afneemt, laat dan de duim en wijsvinger los.
      5. Test je anker opnieuw. Druk je rechter duim en wijsvinger tegen elkaar aan en kijk of je opnieuw een zelfverzekerd gevoel kunt ervaren.

      Als dit werkt, heb je een succesvolle anker weten te creëren.

Geef een reactie